Kampanjen skal brukes til å skape gode historier rundt det å velge en yrkesfaglig vei inn i arbeidslivet. Startskuddet går 1. februar. Kampanjen tar sikte på å rekruttere ambassadører og faddere, gjerne unge fagarbeidere, erfarne fagarbeidere, bedrifts- og virksomhetsledere, tillitsvalgte, fylkeskommuner, opplæringskontor og skoler, ja alle som på en eller annen måte vil og ønsker å bidra og som slutter seg til kampanjens mål og verdier, som er at kommunikasjonen skal være entusiastisk, sannferdig og opplysende. Målet er å få flere til å søke seg til yrkesfag.
Yrkesfagelever og lærlinger er fremtidens fagarbeidere og musklene bak Norge. Det skal bli attraktivt å ta inn lærlinger i lærebedrifter.
Det er satt av fem millioner kroner til Yrkesfagenes år og Skole-NM, som arrangeres i april. Yrkes-NM arrangeres i oktober. Skole-NM er for elever i den videregående skolen, mens Yrkes-NM er for lærlinger og unge fagarbeidere. Ansvarlig for kampanjen er World Skills Norway (WSN) og oppdraget ble gitt i forbindelse med Statsbudsjettet for 2018.
Ved siden av kampanjenettstedet yrkesfag.no som lanseres 1. februar, legges det også opp til aktiviteter på sosiale medier, i første rekke Facebook, Youtube og Instagram. Kampanjens to offisielle hashtags er #yrkesfagenesår og #mittyrkesfag.