Jentene utgjør nå 15,5 prosent av de som har fått tilbud.
– Det er gledelig å se at det er vekst både i antall og andel jenter. Norsk Industri har i flere år markedsført faget blant annet ved hjelp av influencere. Taktikken har vært å vise gjennom sosiale medier hva industrien har å tilby. Vi ser at kampanjen har fungert og at søkertallene har gått opp både for gutter og særlig jenter, sier leder av faglig råd for Teknikk og Industriell Produksjon og rådgiver i Norsk Industri, Tone Kjersti Belsby.
62 prosent flere jenter på fire år
Det er vekst i antall og andel jenter for fjerde året på rad, og siden 2017 har det blitt hele 62 prosent flere jenter som søker TIP.
– Det er teknologien som vil dominere utviklingen i industrien fremover, og vi tror dette tiltrekker seg flere jenter. Det er gledelig at så mange jenter nå velger yrkesfag, og spesielt søker seg til de guttedominerte utdanningsprogrammene. Vi ser nå at framsnakkingen av yrkesfag generelt og rekrutteringskampanjer som Norsk Industri har kjørt i flere år virker. Men det er viktig å ikke “hvile på laurbærene”, Norsk Industri vil fortsette å holde trykket oppe så fremgangen, sier Belsby.